dilluns, 17 de maig del 2010

La Morera del Montsant- Pont Natural- Pantà Margalef- Racó del Teix circular

15-05-2010 Continuant els nostres recorreguts pel Montsant, sortim de Tarragona amb un dia solejat i clar i al passar el Coll d'Alforja el temps canvia radicalment, com es habitual, està tot ennuvolat, el Montsant està tot tapat i fa un vent i un fred que pela.
Vent de mestral que per sort quant estem a la cara sud de la muntanya i pels barrancs no es nota, però quant estem cap el pantà i a dalt de la Serra no es pot aguantar.
Paco es un "chicarrón del norte”, “bueno de Teruel”, però es igual, però Jo vaig amb guants i amb el cap tapat.
Com arribar-hi:
Sortim de Tarragona per la carretera de Reus, seguim direcció Falset i a la cruïlla de Les Borges anem fins Alforja, pugem el Coll i seguim fins a Cornudella, aquí agafem la carretera de La Morera i al entrar al poble deixem el cotxe.
La Morera- Grau de la Grallera- Barranc de Bidobar- Pont Natural- Pantà de Margalef- Barranc de Taverna- Racó del Teix- Serra Major- La Morera.
08:24 (0'0km) 748m.- Sortim del poble pel primer carrer a la dreta i anem seguint els indicadors que ens marquen cap el Grau de la Grallera, una pujada constant i empedrada com a camí antic ens arrima a la muntanya
08:43 (1'1km) 931m.- Trobem una cruïlla on ens indica el Grau de l'Espinós a la dreta, seguim amunt i a l'esquerra.
08:46 (1'3km) 954m.- Trobem un senderó que va recta que ens portarà a la Cova de la Grallera, l'anem a veure i tornem. Seguim pujant per la canal dels Codolells amb molta pedra solta però amb menys inclinació.
Cova de la Grallera
09:14 (2'7km) 1096m.- Arribem dalt de tot a la Serra Major. Trobem un indicador, agafem direcció Comellar del riu i Bidobar. Primer baixem una mica i després planegem pel mig del Barranc amb bastant vegetació.
09:40 (4'7km) 931m.- Arribem a la Cova de Soronelles, aquí agafem el camí que baixa que està abans d’arribar a la cova. Seguim baixant pel barranc per un senderó boscos i bonic.
Cova de Soronelles
09:58 (5'8km) 808m.- Arribem a unes roques que a dalt hi ha un indicador. Agafem direcció el Pont, el camí gira a la dreta i baixa fort, als pocs metres trobem la Font de les Canaletes. seguim pel senderó, passem per darrera de unes roques i pugem una mica.
10:13 (6'3km) 757m.- Arribem a una altra cruïlla amb un indicador, agafem a la dreta direcció el Pont. Seguim pel senderó i continuem baixant.
10:25 (7'0km) 673m.- Estem al Pont Natural, bones vistes dels ventadors i del barranc dels Pèlags. El camí continua per un fort pendent que s'agafa abans de passar el Pont. Això si que és una baixada! Al final fem cap al riu.
Pont Natural
10:43 (7'6km) 510m.- Arribem al riu, preciosos salts d'aigua, rierols i basses d'aigua clara. Baixem uns metres pel riu i continuem, el senderó, pel marge dret fent una petita pujadeta per després tornar a baixar. El barranc es espectacular.
Salts d'aigua
11:01 (8'3km) 471 m.- Sortim del barranc, trobem una esplanada amb un indicador, agafem cap al riu Montsant. Als 200m hi ha un altre indicador, agafem a l'esquerra direcció Margalef. Seguim pel costat del riu, el camí ens porta ca dins de la muntanya.
11:15 (9'1km) 478m.- Trobem una cruïlla, el camí segueix amunt, nosaltres agafem el que gira a la dreta i torna cap el riu, està marcat amb unes fites.
11:05 (9'9km) 454m.- Trobem la Font del Mas de Soleràs, en aquesta època raja bé.
11:29 (10'1km) 453m.- Arribem al Mas de Soleràs, una casona gran al costat del riu, està tancada. Seguim pel costat.
11:41 (11'1km) 438m.- Arribem a l'estació d’aforament, es una petita presa que controla la baixada del riu. Fins aquí arriba la cua del pantà.
11:51 (11'9km) 440m.- Arribem a un pont de ferro per on travessem un barranc, seguim pel camí de servitud del pantà que va pujant i baixant seguint el riu amb vistes del pantà. Hi trobem diversos trams d'escales de pujada i baixada.
Pantà de Margalef
12:35 (14'8km) 436m.- Arribem a un pont penjant, NO l'hem de passar. Agafem un senderó que està abans de baixar cap el pont i puja pel barranc de la Taverna, està marcat amb una estaca que posa ruta 3. Es una pujada molt forta i constant. A mig camí parem 20' a menjar alguna cosa. A la part de dalt s'aplana una mica i canvia de barranc. El senderó no te pèrdua, hi ha trams on hi han fites.
13:54 (17'7km) 894m.- Arribem a una cruïlla de 4 camins, agafem el primer de la dreta que puja fort i va cap el Racó del Teix.
14:00 (18'0km) 947m.- Arribem al Racó del Teix on hi ha una bonica Cova i un Teix imponent.
Racó del Teix
14:13 (18'8km) 1047m.- Trobem un camí que va a la dreta, nosaltres anem recta. Seguim fins la Serra Major. Continuem pel sender principal,  passem pel Pi del Cugat on hi ha un indicador, anem direcció Albarca.
Pi del Cugat
14:36 (20'3km) 1109m.- Piló de Senyalets, seguim pel camí de la dreta per dalt la Serra.
14:41 (21'2km) 1101m.- Agafem una cruïlla a la dreta, (per no baixar pel mateix lloc que hem pujat), seguim per dalt la cresta, anem seguin unes fites. Als 500m fem una forta baixada fins arribar altra vegada al Grau de la Grallera. D'aquí fins baix pel camí de la Morera.
15:26 (24'7km) 747m.- Arribem al poble i donem per acabada l'excursió.
Mapa 3D:
Dades Tècniques:
Distància: 24'7 km.
Desnivell: 1589 m.
Dificultat: Molt Alta
Temps total: 7:03 h
Temps en Moviment: 6:33 h

Nota: El barranc que baixa del Pont Natural es molt empinat s'ha d'anar en compte i no es apte per a tothom. La pujada pel barranc de la Taverna, des del pantà, es bastant forta i constant. La baixada final cap a la Grallera es una mica perdedora, es pot anar a buscar el camí que hem pujat al inici, es millor. Hem fet una parada de 20' per esmorzar.

Punts d’interès:
La Morera del Montsant: Poble bonic i on es pot menjar bé.
Cova de La Grallera
Pont Natural: Roca foradada impressionant amb bones vistes del Barranc dels Pèlags i els Ventadors.
Barranc de Bilobar: Espectacular baixada, amb molt desnivell i amb cascades d'aigua molt maques.
Pantà de Margalef
Barranc de la Taverna: Imponent pujada i bones vistes.
Racó del Teix: Cova i arbre monumental.