diumenge, 23 de maig del 2010

Aguja Juncadella (3021m) des del Refugi de Coronas. Pirineu Aragonès

22-05-2010.- Divendres a la tarda, al acabar de treballar, vam sortir de Tarragona el Toni Peco i Jo, vam passar per la Floresta a recollir el Ricard, i ens vam dirigir cap a Lleida per ajuntar-nos amb l'altre Toni i el David.
Aquests 4 amics i Jo ens vam dirigir cap el Refugi de Coronas per, en principi, fer al Pic de Aragüells.
Va ser un dia clar, solejat i calorós. Teníem previsió, desprès d'informar-nos bé de que des del Refugi ja hi hauria neu, però no va ser així, la cota de neu es va desplaçar amb molt poc temps fins als 2300m.
Vam passar la nit al Refugi i després de mal dormir, ja que hi havia un tràfic important de gent a tot hora, ens vam aixecar sobre les 06:00. Vam esmorzar una mica, vam guardar totes les coses, vam preparar  les motxilles amb tots els estris necessaris: raquetes de neu, polaines, grampons, piolet, bastons i tot el necessari pel fred i la neu, i a les 06:55 vam iniciar la ruta.
El David ja havia fet aquest cim i va dir que faria el Juncadella mentre nosaltres fèiem el Aragüells, però con que tampoc l’havíem fet es va decidir anar tot junts a l'Agulla. Va ser una bona elecció ja que  per les condicions de la neu i la dificultat tècnica que tenia, va ser molt atractiu, sobre tot per mi.
Com arribar-hi:
Sortim de Tarragona per la carretera de Reus, agafem el desviament direcció Montblanc i d'aquí la carretera de Lleida. Sortim de Lleida direcció Viella fins que trobem el desviament de Benabarre i Graus on girem a l'esquerra. Des de Graus seguim cap a Benasque, passem de llarg el poble, i també el desviament de Cerler. Seguint per la mateixa carretera, després de passar 3 túnels i un petit pantà, agafem a la dreta un camí que baixa cap al Plan de Senarta i d'aquí anem a la dreta cap a la Ball de Ballibierna.
Al final de tot el camí trobem el Refugi de Coronas, un Refugi obert de 12 places amb lliteres de fusta i sense cap servei.
Refugi de Coronas- per la Ball de Coronas fins l'Ibonet de Coronas- Ibons de Coronas, Inferior i Medio- direcció Collado Cregüeña- i sense arribar-hi directe a l'Aguja Juncadella.
06:55 (0'0km) 1970m.- Sortim per un camí empedrat pel Barranc de Coronas, anem per la dreta del riu, al començament es planer i després va pujant progresivament la pendent.
07:03 (0,5km) 2000m.- Trobem un creuament que ens marca a la dreta Ibons de Ballibierna i Ibons de Llosar, i a l'esquerra Ibons de Coronas, anem cap aquí, a l'esquerra.
Seguim pujant entre roques i pedres amb una mica de vegetació, després puja més fort entre roques més grosses on hi trobem algunes fites. Veiem cascades d'aigua i seguim pujant fins el pla.
07:42 (1,7km) 2222m.- Arribem al Ibonet de Coronas, l'anem a veure. Pugem fort a l'esquerra per grans blocs de pedra, encara no hem trobat neu. Decidim deixar les raquetes amagades per treure’ns pes del damunt, seguim pujant. A la cota 2300 comencem a trobar neu.
Toni a l'Ibonet de Coronas
08:20 (2,5km) 2443m.- Parem a posar-nos els grampons ja que la neu es abundant i està glaçada. Aprofitem per menjar alguna cosa. Seguim pujant recta, ara millor, buscant la millor traçada direcció el coll.
09:29 (3,7km) 2713m.- Arribem dalt al coll del Ibon del Medio, està completament gelat, si no m'ho diuen ni el veig. Seguim a l'esquerra direcció el Coll de Cregüeña, i només passar l'Ibon comencem a enfilar directa cap el cim de l'Aguja Juncadella.
David dalt del Coll del Ibon Medio de Coronas
Els 4 Fantàstics amb el pic de l'Aragüells darrera
09:54 (4'4km) 2836m.- Parem a menjar alguna cosa, mirem el mapa i veient la muntanya decidim per on hem de pujar. Aquí canviem un bastó pel piolet i iniciem la pujada final. Fem unes quantes ziga-zagues anant buscant la pala de l'esquerra, la pendent ja es bastant important, ademes la neu s'ha estovat i quant fas força per a pujar s’enfonsa i no avancem gaire.
Aguja Juncadella darrera
10:45 (4'7km) 2966m.- Arribem a una escletxa bastant vertical que ens porta cap el cim.
Toni a l'escletxa final
11:01 (4,8km) 3021m.- Hem fet el Cim. Fa un dia clar, hi ha bona visibilitat, veiem l'Aneto a la dreta, el Maldito davant a la dreta, el Ibon de Cregüeña davant i avall, tot gelat, i a la esquerra el Pic de l'Aragüelles.
Hem fet Cim
Pico Maldito
Pico de Aneto
 Pico de Aragüells
11:31 .- Iniciem el descens, la neu s'ha estovat molt, i cada pas que donem ens enfonsem fins el genoll, o més.
11:46 (5'0km) 2902m.- Després del primer descens fort canviem el piolet pels pals i seguim baixant.
12:05 (5'6km) 2733m.- Arribem al collet de l'Ibon del Medio, aquí decidim treure’ns els grampons, ja que al està la neu tant tova ens enfonsem molt i costa treure els peus. Seguim baixant.
12:51 (7'2km) 2291m.- Parem a recollir tot el que havíem deixat abans, fem reunió i mengem una mica. Baixem pel mateix camí que hem pujat.
14:01 (9'7km) 1970m.- Arribem als cotxes i donem per acabada l'excursió. Una remullada al riu i cap a Benasque a dinar.
Mapa 3D:
Distància: 9'7 km.
Desnivell acumulat +: 1049 m.
Dificultat: Mitja amb neu.
Temps Total: 7:06 h.
Temps en moviment: 4:36 h.
Nota: Al estiu no es pot arribar en cotxe fins el Refugi de Coronas, i posen servei de vehicles per portar la gent.
La ruta es feta al maig, en un any amb bastante neu. Uns dies abans no es podia passar amb cotxe ni del Plan de Senarta.
Punts d'interès:
Vistes espectaculars, la tranquil·litat de la muntanya i bona companyia.