dimecres, 4 de març del 2015

Cresta de la Pez Bachimala amb 9 tres-mils.

Pic de la Pez 3024 m
Punta Ledormeur 3120 m
Punta Sabre 3136 m
Gran Bachimala 3177 m

20-06-2014.- Avui fem la cresta del Bachimala sortint del Ibon Inferior on hem dormit.
Farem tots els pics inclòs la punta del Sabre, i baixarem altre vegada fins l'Ibon a recollir la tenda i tots els estris. Descansarem una estona i després baixarem fins el pluviòmetre on farem nit per demà fer la cresta dels Culfredes.
En general a la cresta no hem trobat gaires dificultats, algun pas aeri, algun gendarme, hem fet algun bai pas, però si estàs una mica habituat a les alçades no te molt de compromís.

07:00 2543m.- Després de recollir la tenda i tot el material i guardar-lo, i després d'esmorzar bé, ens disposem a iniciar la ruta d'avui.
Després de passar a l'altra banda del Ibon prenem direcció nord nord-est enfilant recta amunt a buscar el collet que hi ha a la dreta del primer cim rocós.
07:54 2889m.- Fem una grimpada  de més de 350m i a l'alçada del collet anem a la dreta fins arribar-hi, el cim de l'esquerra no es de la cresta.
De baix venim

Coll. Dalt de tot pic de la Pez.
Anem crestejant fins el primer pic.
08:18 3024m.- Pic de la Pez, primer pic del dia, en pocs minuts arribarem al segon.
08:28 3018m.- Pic del Puerto de la Pez.
Ara hi ha més estona fins el proper cim, es més entretingut i delicat, algun pas aeri, algun bai pas, però be.

Al fons l'Abeille
09:29 3029m.- Pic de l'Abeille. Aquí la cresta canvia de direcció de est a sud.
Cresta fins el Bachimala
Fem una paradeta, repostem una estona i a les 09:44 continuem.
10:03 3057m.- Pic Marcos Feliu.

Al fons l'Abeille
10:17 3061m.- Petit Bachimala. Seguim crestejant.
Hem de dir que els pics no estan massa definits, si no fos per les fites i el GPS, alguns no sabríem que ho son. Inclús n'hi han alguns que poden semblar més alts i no ho son.
Fita nova
10:44 3100m.- Punta del Ibon. Sisè cim del dia.
11:03 3120m.- Punta Ledormeur, setè.
Ara anem direcció el Bachimala. La pujada directa al cim es fa per una cornisa que està damunt d'una placa plana que es veu i es fa en diagonal de esquerra a dreta, per pujar després recta amunt en vertical.
Aquí es on anem a l'esquerra

Nosaltres anem esquerra direcció sud, primer baixa una mica i després segueix remuntant en diagonal per anar cap a la Punta del Sabre, està fitat i es passa per una escletxa que es veu a l'esquerra, es de menys dificultat.
11:28 Després de la travessa horitzontal, estem sota el Bachimala. Parem una estona a menjar alguna cosa.
A les 11:45 deixem les motxilles i ens arribem fins el Sabre.
12:04 3136m.- Punta del Sabre, vuitè cim del dia.
Cim Sabre, Bachimala al darrera
 Fem alguna foto i tornem a recollir les motxilles per pujar direcció nord al Bachimala.
12:33 3177m.- Cim del Bachimala, hem assolit tot els pics, novè cim del dia.
Cim del Bachimala
Ara encara queda un bon bacallà. Hem d'anar al Ibon a recollir els estris i baixar fins els 1800m, o sigui quasi 1400m de desnivell- continuat i a més carregats.
Baixem direcció oest, passem per pedreres i glaceres.
Baixada del Bachimala
Anem per intuïció buscant el lloc més idoni per baixar cap el Ibon.
Hi ha un sender ben marcat que desvia cap el sud, esquerra, que ens portaria directament al pluviòmetre pel camí habitual o en una cruïlla encara més a l'esquerra cap el coll de Biados i el refugi de Biados.
Nosaltres seguim la carena oest fins els 2812m 13:26, on en un nevero trobem, direcció nord, un pas d'entrada a una gran pala que va directa al Ibon.
Estem a la glacera, al fons el Bachimala.
Primer desgrimpem una mica fins que ens hem de posar els grampons i agafar el piolet per fer una baixada força empinada però ràpida i directa per neu.

La Pala del fons a l'esquera es la que baixem fins l'Ibon, 230 m- directes encara que no ho sembli.

Al arribar al llac ens traíem els grampons i ens arribem fins el lloc d'acampada. Son les 14:05.
14:51 2583m.- Carreguem els estris i anem avall pel sender tradicional.
La baixada està ben marcada i fitada. Nosaltres trobem un parell de plaques de neu que ens fan perdre força temps ja que en una l'hem de flanquejar per damunt i a l'altre ens hem de posar els grampons, ja que no veiem pas enlloc i l'hem de travessar en horitzontal, està perillosa amb caiguda lliure.
Ara sender avall fins el pluviòmetre.
Travessem el riu pel pont, per un altre pont travessem el barranc de la Madera i busquem lloc per acampar, ja que d'aquí sortirem demà.
Pluviòmetre i pont d'on venim.
Acampada.

16:51 1850m.- Acabem la ruta d'avui. Ruta llarga, dureta i entretinguda.