dijous, 2 d’abril del 2015

Refugi Respomuso- Bretxa Latour- Balaitous 3144m.- Gran Diagonal- Coll de Pallàs- Refugi Arrémoulit.

Dia 4 de 6 de la Volta Pirineus Francès Espanyol.

16-07-2014.- Avui es un bon dia. Per fer la ruta Ja que a Paco i a mi, se'ns han ajuntat el Xavi i el Carlos, van venir ahir a la nit de Tarragona, amb ells farem el Balaitous.
Es una ruta intensa, amb dificultat Alta degut a les circumstàncies que ens trobem.
La Bretxa de pujada no ens ha costat gaire, una grimpada per neu i roca, unes clavilles més amunt i altre grimpada amb algun pas aeri fins el cim.
Però la baixada per la Diagonal estava bastant malament, hem trobat neu glaçada, amb molta pendent i sense pas alternatiu.
Ens ha tocat fer filigranes per poder passar amb seguretat.
Diuen que es el pas més habitual, però pel meu parer crec que no es el més adequat.
Preguntant al refugi per les circumstàncies que hem trobat, el guarda i guia de muntanya ens ha dit "Jo a la gent que acompanyo, per la Diagonal no els porto mai, al estiu estan les pedres molt soltes i com hi hagi algú per dalt hi ha molt perill de caiguda de roques, i al hivern amb la gran pendent que hi ha i sent cara nord la neu està molt glaçada i el perill de lliscar es molt alt".
Teniu-ho en compte si voleu anar.

07:01 2200m.- Sortim del Refugi de Respomuso, se surt per darrera del refugi pujant el Barranc de Respomuso, direcció nord, està indicat.
Primer puja per pendent amb el terreny entollat, baixa una mica d'aigua.
Després seguim el sender i les fites.
El que passa es que hi han fites per molts llocs i has d'anar per on et sembli.
Continuem per pedrera fins que a 2700 m. trobem neu contínua.

08:29 2700m.- Estem al Circ de la Vuelta Barrada. Grampons i piolet en mà continuem direcció cap a la bretxa.
15' de pausa i menjar 08:46 continuem.
Ara per neu arribem al peu de les roques de l'Agulla Cardier. Trobem una escletxa a la neu en perill d'enfonsament, baixem 100m. a la dreta per la glacera i anem a pujar directa cap al peu de la bretxa.
09:12 2594m.- Peu de la Bretxa Latour. Fem reunió, estudiem l'atac. Hi ha mixta de neu i roques. Una corda posada facilita l'entrada, no es molt fiable, ja que no sabem el estat en que es troba.
09:54 Iniciem la pujada, grampons, piolet, pals, tot guardat i el casc al cap, amb molta cura anem pujant sense encordament.
Hi ha alguna corda fixa, però no es fiable, només de soport.

Es una grimpada nivell III, més amunt es tot tartera i roca fins arribar a unes clavilles on giren cap a la dreta per seguir grimpant.

10:16 3051m.- Estem dalt la bretxa, fem reunió.

Continuem per roca grimpant tota la carena recta amunt.
Arribem a una glacera, el pas sense neu es transversal cap el cim.
Nosaltres per no travessar-la seguim grimpant fins dalt de tot al avant cim 3117m., ara pla travessem la neu fins el cim.
10:35 3144m.- Cim del Balaitous. Bon dia, bones vistes, gaudim del espai i de la companya.

11:07 Després de descansar i menjar anem a buscar la Diagonal.
Anem cap a darrera, cara nord.
Primer sender per tartera.

Després algun never que es pot passar pel costat.

Fins que trobem un punt, amb molta inclinació i força neu que no es pot passar per en lloc.

No portem cordes d'assegurament la qual cosa ens complica.
Després de diversos puja baixa buscant pas alternatiu, no hi ha opció i ens toca travessar-lo.
Des grimpem per roca el més avall possible i hem de fer escales amb el piolet per poder travessar els 5 o 6 metres de neu.
Una vegada passat, ja per roca, la dificultat disminueix i la inclinació també.

12:52 2741m.- Arribem al Abrigo Michard. Hem baixat el roqueram, ara ens refugiem del sol i parem a menjar alguna cosa.

Mirem mapa i rutes, d'aquí una estona els companys marxen cap el Embassament de la Sarra on tenen el cotxe. Nosaltres seguim cap el refugi d'Arrémoulit.
13:06 Seguim avall, passem el Gorg Gelat, després sender ben marcat i anem fins un morro de neu i roca.

14:00 2388m.- Aquí ens separem ells esquerra cap els llacs d'Arriel Bajo.

Nosaltres a la dreta seguim baixant fins els 2300m on podem girar dreta nord per perdre el menys desnivell possible.
Ara pugem per pedrera traspassant alguna glacera enfilant cap el coll de Pallàs.
14:48 2517m.- Coll de Pallàs.

Primer per pedrera i després per glacera, anem avall recta oest, un lloc magnífic fins el llac d'Arrémoulit.

15:21 2312m.- Refugi d’Arrémoulit. Preciós espai ubicat al costat del llac, rodejat de muntanyes, un paratge increïble.

Ara toca com sempre, menjar, descansar i gaudir del espai, la tranquil•litat i la companya de la gent de muntanya.